Madglæde og madmod for de mindste

Børnekost: kød og fisk

Børnekost: kød og fisk

Det kan godt skræmme mig lidt når jeg hører om familier hvor forældrene tvinger deres veganske eller vegetariske livsstil ned over deres børn og især når det handler om babyer og todlere.

Børn har et større energibehov sammenlignet med voksne, i forhold til kropsvægt. De bruger deres kroppe rigtig meget i løbet af en dag og får formentlig en hel del mere daglig motion end de fleste voksne, og så skal de samtidig vokse. Derfor har børn brug for energi og de rigtige næringsstoffer.

Protein er ikke bare protein

Vegetarisme er en bred kategori, for er man moderat vegetar (lacto-ovo) så spiser man stadig en lang række animalske produkter, så som fisk, æg og mælkeprodukter, som sikrer den varierede kost som småbørn har brug for. Kører man derimod en fuld vegetarisk kost eller vegansk kost er det langt fra tilstrækkelig for et barn og kan i sidste ende resultere i fejlernæring.

Nu bliver det lidt nørdet, men det er bare vigtigt for mig at sige hvorfor, så her er en kort forklaring: For eksempel kan man ikke bare direkte erstatte animalsk protein med plante protein, for plante protein er sværere at fordøje, aminosyre-sammensætningen er meget forskellig fra fx kød hvilket betyder at de essentielle aminosyere som kroppen har brug for er sværere at få i en plantebaseret kost. Der ud over så er indholdet af protein i planter langt lavere end i kød, hvilket betyder at man skal spise meget mere for at få dækket ens behov. For børn ville det kræve at de skulle spise flere kilo grøntsager om dagen og så meget kan deres små maver slet ikke rumme. Som et bonusargument kan jeg nævne at studier har vist hvordan vegatarisk kost hos børn under 2 år påvirker vækst (vægt og højde) negativt. Så der er altså noget om snakken.

I vores familie spiser vi vegatarisk minimum en gang om ugen, og vores kødindtag for okse, lam, svin er skåret ned til under 500g om ugen som sundhedsstyrelsen anbefaler, de resterende dage spiser vi fisk eller kylling.

Fisk er godt

Fisk er godt for rigtig meget, også dit barns hjerne og udvikling. Men der er rigtig mange der ikke er særlig glade for fisk og det kan jeg sådan set godt forstå når man kigger på hvor meget dårlig fisk der bliver solgt (og købt) i de danske supermarkeder.

Der er stor forskel på fisk, for eksempel, hvis du vælger opdrætsfisk så har foderet kæmpe betydning for næringssammensætningen i fisken og i sidste ende de gode stoffer du gerne vil have ind i din krop, bl.a. de gode omega-3 fedtsyrer. Fisk som ikke er fra opdræt, men lever i saltvand (fx torsk) har både højere proteinindhold og indhold af essentielle omega-3 fedtsyere.

Så anbefalingerne herfra er at vi  skal tænke over hvad vi propper i vores unger, så de kan få det de har brug for. For med velovervejede madvalg er vi med til at opdrage små bevidste madører.

På bloggen giver vi nogle bud på vegetariske retter, samt familievenlige retter med fisk, skaldyr og tang. Og husk at lade ungerne mærke, smage og dufte – det styrker madmodet og nysgerrigheden.

Læs mere: Vi giver 5 gode bud på hvor du kan købe din næste fisk og samtidig få en fantastisk oplevelse med ungerne 🙂



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *